sliderfvdd.gif

 

Reacties


Reacties studenten Hogeschool Utrecht (Instituut Theo Thijssen) na bezoek aan Fort van de Democratie

 

In de afgelopen weken bezochten meer dan 120 pabo studenten van Hogeschool Utrecht het Fort van de Democratie.
Hier een bloemlezing van hun reacties. We ontvingen ook een twintigtal tips om de tentoonstelling nog sterker te maken.

 

 

DSC01948 kl.jpg

 

- Leuke en afwisselende vragen.

- Duidelijk, veel verschillende soorten opdrachten, goede vragen, je gaat echt nadenken.

- Het zit goed in elkaar. Fijn dat je wordt gedwongen om een keuze te maken.

- Ontzettend leuk vormgegeven!

- Vaak bekijk je 2 kanten.
- Differentiatie! Super geregeld.
- Het was leerzaam en leuk.
- Goede organisatie, enthousiaste begeleiding, Goede service! : )
- Onwijs leuk met het interactieve!
- Zet aan het denken. Prikkelt enthousiasme.

- Mijn certificaat gaf niks anders dan waarheid.
- Meegaan met tijd! Top!
- Heel beeldend, bevordert onderzoekende houding.
- Het zit heel leuk in elkaar, de tijd vloog voorbij.
- Leuk om zo kennis te maken met het verleden. Met actuele gebeurtenissen erbij.


_______________________________________________________________________________________

Weekendscholen bezoeken het Fort van de Democratie

Download het verslag hier (PDF)

 _______________________________________________________________________________________

Reacties van docenten:

“Het is een verdieping van de thema’s van maatschappijleer. Een bezoek aan het Fort van de Democratie wordt een praktijkopdracht van Havo 4”.
“Ik ben heel kritisch naar nieuwe werkvormen omdat onze methode al heel veel biedt, maar de werkvormen in het Fort zijn echt vernieuwend”.
“De introductiefilm is heel goed. Leerlingen kunnen hun geheugen opfrissen en leren nieuwe verbanden leggen”.
“Het is ongelofelijk dat de leerlingen na de film nog een uur geconcentreerd kunnen werken”.
“Ik heb nooit geweten wat het werkwoord polderen betekent. Dat zouden we meer moeten doen. Niet elkaar verketteren maar kijken waar we kunnen samenwerken”.
“De thema’s sluiten naadloos aan bij de burgerschapscompetenties die wij willen bereiken. Het certificaat en de scorekaart gaan in de portfolio”.
“Ik heb geprobeerd om anderen te vertellen wat het Fort van de Democratie is, maar je moet het echt zelf een keer ervaren”.
“Niet alle werkvormen zijn even diepgaand, er zit een goede mix in van denken, analyseren, meningsvorming en handelen”.
“Dat je kunt werken op verschillende niveaus is geweldig. Wanneer leerlingen altijd op hun tenen moeten lopen, levert dat teleurstelling op. Maar we moeten leerlingen ook niet onderschatten”.
“Wij hebben te maken met echte doeners, die komen helemaal aan hun trekken in het Fort van de Democratie”.
“Het certificaat met persoonlijke feedback aan het eind van het bezoek is een vondst. Leerlingen vinden het fantastisch. Ik laat hen een reflectie schrijven op het certificaat”.

Reacties van studenten ROC

“Het was erg leuk om te doen, veel leuker dan gedacht
“Boeiend maar wel veel vragen
“Alles was verborgen in een speurtocht
“De opdrachten zetten mij aan het denken
“Ik heb hier veel geleerd over vrijheid
“Ik vond het leuk en interessant
“Ik vond het leerzaam maar net iets te lang.”
“Door middel van opdracht leer je dingen op een leuke manier
“Ik vind dat er wel veel om je mening wordt gevraagd
“De filmpjes waren boeiend
“Ik heb nieuwe dingen ontdekt over de oorlog
“Leuk dat jezelf op onderzoek uit kan
“We kwamen lang niet aan alle opdrachten toe.”
“Er zaten een paar opdrachten bij die een beetje onzinnig leken
“Bedankt meneer, we zouden dit vaker moeten doen
“Ik had gedacht dat het niet zo leuk was maar het viel erg mee

_______________________________________________________________________________________